Beurs, reviews & exposure

Beurs, reviews & exposure

Bart wil meer content, ING vroeg reviewmening en zra in de krant.

4 april 2018 Jan Lokhoff

Sprak vorige week op een ANVR Meetup Bart Meijer, ambitieus manager van de Vakantiebeurs. Dat de jongste beurs zowel bij bezoekers als standhouders een hogere waardering scoorde dan de editie ervoor, zegt hij met een brede glimlach. Inmiddels is de Jaarbeurs alweer druk aan de gang met plannen voor 2019. Bart zoekt naar meer content voor bezoekers en wil die anders aanbieden dan alleen vanuit stands, maar zonder de commerciële basis van verkochte vierkante meters weg te schoffelen. Dat is een mooie uitdaging.

 

Meerdere events?

Helaas voor hem is de tijd passé dat de meeste verkeersbureaus op de slotdag van een beurs alweer meters voor dezelfde stands en (halve) hallen bestellen. Bart begint nu vanaf nul, alleen de beursdagen staan vast: 8-13 januari 2019. Er wordt overigens wel gedacht aan meerdere events door het jaar heen, maar nog niet in 2018. De vakdagen blijven in ere, reden ook waarom de Vakantiebeurs de Meetups van de ANVR sponsort.

 

ING vroeg naar reviews

Opmerkelijke enquête uitslag op de site van de ING. Gevraagd wordt hoe vaak men reviews schrijft voor hotels en restaurants. Van de 30.000 (!) invullers liet 78% weten dat nooit te doen (4% geen mening). Nooit geweten dat het percentage niet-reviewers zo hoog was. Het geeft mij toch een andere kijk op de rapportcijfers van Zoover. Leg mij trouwens maar eens uit hoe een onbekende als Tjingo de Zoover award voor de populairste zonaanbieder van Nederland bemachtigt? Eerder veroverde het ex-zusterbedrijf van Zoover al 3 jaar achtereen de titel van beste online reisbureau. Ik gun iedereen een award, maar is het niet zo dat alleen digitale handigheid en actieve acquisitie onder gasten en bezoekers voor (veel) reviews zorgen? Rapportcijfers en reviews worden overigens steeds belangrijker. De realiteit is dat hotels en restaurants veel klanten verliezen als ze onvoldoendes scoren en dat komt de kwaliteit en service ten goede. Welke touroperator biedt een hotel aan met een onvoldoende?

 

Zra’s scoren op FB

Anders dan old skool reisbureaus weten de meeste zra’s vele malen beter hoe ze zich moeten manifesteren. Ik ben onder de indruk hoe bijvoorbeeld op Facebook sales en marketing wordt bedreven door zra’s. Soms nog wel een beetje knullig, maar meestal heel efficiënt en direct met vakantieverleidingen en leuke prijsaanbiedingen. Efficiënt, omdat je zij in hun eigen community klanten en hot prospects aanspreken.

 

Voorbeeld Danielle

Voorbeeldje. Dit keer een mooi interview in een lokale krant met Danielle Offermans van de Travel Club op Facebook. Er moet voor zoiets meestal wel een advertentie tegenover staan, maar dat is in een lokaal suffertje doorgaans betaalbaar.