Amazon en Ikea naar de winkelstraat

Amazon en Ikea naar de winkelstraat

Giganten Amazon en Ikea ontdekken de winkelstraat. Primeur in Amsterdamse Pijp.

23 november 2018 Jan Lokhoff

Verwarring scheppende berichten in de media dezer dagen. Amazon, de grootste webwinkel in de wereld, begint een winkel in de Amsterdamse volksbuurt Pijp. Bij mij ging de journalistieke sirene af toen ik de naam op de etalageruit hoorde: ‘house of holidays’. Nou blijkt het een popupwinkel die alleen vandaag en morgen open is, maar toch. Daarna verwarring ten top toen ik las dat Ikea zich gaat omturnen tot online shop en snel de gemiste e-commerce stap wil goedmaken.

 

Offline believers

Benen op de grond: de ‘holidays’ bij Amazon blijken geen vakanties te zijn, de aanduiding is gebruikt om te refereren naar de vrije dagen rond Black Friday en Kerstmis met bijbehorende aankopen en geschenken. Het stenen Ikea-bolwerk van blauwe kubussen verdwijnt voorlopig nog niet uit het straatbeeld, maar de transitie is wel ingezet. Voor liefhebbers van stenen shops – de offline believers – is het misschien een troost dat Ikea in veel landen in centra van steden al kleine winkels opent.

 

Test?

Waarom Amazon tijdelijke winkels opent – ook in Berlijn, Parijs, Londen, Madrid en Milaan – is mij een raadsel. Zoveel moeite voor slechts 2 dagen en uiteindelijk maar voor een beperkt aantal bezoekers, zeker in vergelijking met het miljoenenbereik op de site een druppeltje op de gloeiende plaat. Het illustreert wel de power van dit webwarenhuis, dat in een handomdraai zijn gezicht laat zien in een winkelstraat. Misschien is het wel een test.

 

Revival van steen

Ik schreef al eerder meerdere blogs over de revival van de stenen winkel. Aanleiding daarvoor was de popup store van Singapore Airlines in Amsterdam, die mij op het idee bracht om als ZRA een tijdelijke winkel te openen in drukke boekingsperioden. Niet alleen voor de handel, maar ook om je naam en flexibiliteit als persoonlijke reisadviseur te vestigen.