‘Airprint’ & KLM-boetes

‘Airprint’ & KLM-boetes

Elk ticket beetje duurder voor CO2-compensatie?

12 maart 2018 Jan Lokhoff

Een zinnetje uit een kranteninterview met het baasje van een ‘groene’ startup zette mij aan het denken. Hij vloog veel voor zijn werk en ‘compenseerde elke vlucht’. Heel nobel uiteraard, maar wat schiet je er mee op? Waarom, zo dacht ik, doen luchtvaartmaatschappijen dat eigenlijk niet zelf door alle tickets met een ‘compensatiebedrag’ een klein beetje duurder te maken?

Dat beetje levert een gigantisch bedrag op en zal de einddoelstelling van ‘Parijs’ een stuk vervroegen. Het zal het (vakantie)vliegen ook uit de vervuilingshoek trekken. Zou de IATA groen genoeg denken om een poging te wagen? Is er een airline die het aankaart? Kan er een beweging starten om als het (aarzelend) op gang komt passagiers op te roepen airlines zonder groene ticketopslag te boycotten?

 

Geen boycotsteun

En net als elke slotzin van een Tweede Kamermotie: ook Lokhoff.nl ‘gaat over tot de orde van de dag’. Over toeslagen gesproken. Op 1 april worden retourvluchten met de KLM die via (online) reisbureaus worden geboekt, 22 euro duurder dan wanneer op de site van de maatschappij zelf gekocht. De ANVR is daar ziedend over, maar steunt geen oproep tot een boycot. Dat zou ook weinig uithalen vanwege de qua point-to-point vluchten dominante positie van de KLM op Schiphol.

 

Begrip

Ik schreef al eerder begripvol dat de KLM net zoals bijvoorbeeld British Airways en Lufthansa de verkoop van tickets met alles d’r op en d’r aan in eigen hand willen nemen en die niet willen missen door de verkoop via de systemen van de GDS-en. De extra verkopen (stoel, koffer etc.) leveren de luchtvaart wereldwijd 45 miljard dollar per jaar op. Logisch dat je daar controle over wilt houden.

 

Gesprekken

Met drie GDS-sen is KLM in onderhandeling over een speciale regeling ter vermijding van de toeslag. Travelport is bijna rond, met Sabre en Amadeus is dat niet het geval. ‘Zakenreis’ publiceert over de actuele ins en outs.

Verwar mijn gesuggereerde ‘groentoeslag’ niet met de hoogte van de GDS-boete van 22 euro per retourtje. Als wereldwijd alle airlines meedoen aan dit ‘airprint’ idee zal het om een luttel bedragje gaan per ticket.