Acties en meer in 2018?

Acties en meer in 2018?

Actie tegen TUI en Thomas Cook, beginnende retailsamenwerking en verder een goed boekjaar?

3 januari 2018 Jan Lokhoff

Nieuw jaar, goede voornemens en vooral – dat mag best – streven naar hogere scores dan 2017, dikkere marges met name. De economische vooruitzichten zorgden al vroeg voor een goed begonnen boekingsklimaat. Laten we hopen dat het geopolitieke wereldbeeld komend jaar weinig storingen laat zien.

 

Erdogan: ‘oude vriend’

In 2017 zagen we het tegendeel: terrorisme, natuurrampen en een recordaantal orkanen in West en Oost. We kijken terug op een bar jaar. Maar het begin is nu goed. Grootste meevaller tot nu toe is dat het schijnbaar op een van de grootste zonbestemmingen weer rustig is. Turkije is hopelijk terug op de kaart van vakantiebestemmingen. President Erdogan heeft het nu over een ‘oude vriend’, waar hij premier Rutte eerder voor racist en nazi uitmaakte (Rutte daarover toen: ‘volstrekt onacceptabel’). Het kan verkeren.

 

Billen bloot?

Het wordt misschien ook een jaar waarin Thomas Cook en TUI met de billen bloot gaan aangaande hun ‘liefdesverhouding’ met de reisagent en dan niet alleen met een paar megaspelers, maar branche breed met de hele retail, ook de kleintjes. Taant de liefde aan hun kant – Thomas Cook is hard op weg – of roepen ze onheil over zichzelf uit? Gaan ze schrikken van reacties van retailers, die het zat zijn dat hun positie op de markt – het beroemde playing  field – wordt achtergesteld. Gaan agenten minder boeken of zelfs partijen helemaal boycotten?

 

Duitse invasie

In dat licht is de invasie van Duitse pakkettouroperators en de toename van virtuele touroperators (VTO’s) heel interessant, zeker als die qua marge betere deals bieden. Sommigen zijn extra interessant door hun aanbod flexibel modulair ter beschikking te stellen.

 

Acceptatie

Ik heb zo het gevoel dat de nieuwe wetgeving de drang om als reisretailer minder afhankelijk te zijn van grillen van grote pakkettouroperators met lagere marges versterkt. Upsellservice – noem het extra service – manoeuvreert retailers door die wet meteen in de ‘touroperatorrol’. De retail lijkt die extra verantwoordelijkheid te accepteren als logisch onderdeel van hun klantenservice – voor velen trouwens business as usual.  Het marktaandeel van doe-het-zelf agenten en zra’s zal in 2018 ongetwijfeld verder groeien en dat gaat ten koste van de grote pakketpartijen, die dat overigens aan zichzelf te wijten hebben.

 

Samenwerking?

Retailers doen er ook verstandig aan ‘bekeerde’ directsellers als partners te koesteren en meer oog te hebben voor kleinere aanbieders. Het zou ook geen kwaad kunnen als het nogal verdeelde agentenlandschap meer gaat samenwerken. Bestaande partijen als ITAC, Toerkoop, TravelXL en zelfs Dutch Travel Alliance zouden met elkaar een grotere vuist kunnen maken richting aanbieders en binnen de ANVR. En waarom zouden de koepelorganisaties van zra’s daar niet aan meedoen?

 

Ik wens iedereen een gezond en (zakelijk gelukkig) 2018!